Tanrısal yolculukta, Talmud'a göre adı geçen bilgeler arasında sadece Ribi Akiva "Pardes"e diğerleri gibi girdiği ve mistik yaşam ile kucaklaştığı halde aklını kaçırmadı, canından olmadı veya kafir olmadı. Akiva barışla Tanrı'nın yanına girdi ve çıktı ve 90 yaşındayken aziz bir din şehidi olarak öldü. Osmanlı yönetimindeki Safed'de yaşamış olan Isaac Luria, Solomon Alkabez, Moses Cordovero (1522-1570) ve Hayim Vital (1542-1620) burada yaşamış olan ünlü mistiklerdir. Cordovero, yoldaşlarına (Chaverim) Kozmik Ağacın Tacı'na ulaşmak için 13 kural ile (hakarete, kötülüğe tahammül; öfke duymamak; acı çekene merhamet; doğruluk, intikam düşünmeme; vb.) alçakgönülüllüğü öneriyordu. "Safed'in Aslanı" olarak adlandırılan Isaac Luria (Ari) ise, mistik yaşamında peygamber Elijah tarafından bilgilendirildiğini iddia ediyordu. Kavanot’u (belli hayalleri gösteren semboller) hazmederek yeni bir dikkat yoğunlaştırma sistemi oluşturdu. Kozmik ağaçta ruhlarını arındırarak ve iyiliklerle yaşantılarını yoğuran öğrenciler yetiştirmiştir. Hayim Vital, öğrenciye Yihudt (arınma) meditasyonu için arınma talimatlarını oluşturdu. 1707'de Padua'da doğan Moses Luzzatto ise, kendini tanımak yoluyla Tevrat'ın çizdiği yolu anlamak ve uygulamak şeklinde mistiklere İyilerin Yolu adlı bir sistem çizdi. Bu şekilde dünyevi zevklerden sıyrılan mistikler, madregotları (safhaları) yavaşça aşarak Devekuth'a - Tanrı ile birleşmeye ulaşacaktır. Talmudik bilgeler (Rabi Hai Gaon gibi), Tanrı'ya ulaşma öyküsünde mistiğin, örneğin oruçla, fiziksel ve manevi arınmaya da muhtaç olduğunu vurguladılar. Merkabah (Taht Mistizmi) tekniğini başarıyla uygulayan bu arınmayı ve "tanrısal örtünmeyi" başaran Akiva; hasid (dindar), tahor (saf), yaşar (içten), tamim (Tanrı ile) safhalarından sonra beşinci aşamada kutsallığı sergiledi, altıncıda koruyucu melekleri gördü, yedinci ve son safhada Tanrı katında titrerken, O’na övgü duasını okudu. Özellikle yedinci bölüm, Merkabah tekniğinin büyük ustası Rabbi Nahuniah'a göre çok ürkütücüdür; bu bölümdeki korumacı melekler ve saf enerji dolu varlıklara uyum sağlamayan bir mistik çıldırabilir .
Rabi Akiva'nın öğrencisi ve Zohar'ın kahramanı Rabi Simeon Bar Yohai, Romalılar'dan gizlendiği mağaradaki (II. Yüzyıl) meditasyonda ise şu mesajı verir: "Bu dünyayı oluşturan her şey - ruh ve beden - sonunda onları yaratana geri dönecektir." S. Bar Yohai de, kozmik ağacın küreleri üzerinde çalışmıştır. Rabi Simeon, Şarkıların Şarkısı'nın yazarı Şelomo Ameleh'in de nefes alıştırmalarıyla ağacın yedinci küresine dek yükselip, doğanın ruhunu keşfettiğini belirtir. Rabi Simeon, "Şema" duasının baş cümlesiyle de meditasyonu işler ve Avraam'ı bilgelik; Yaakov'u güzellik; Moşe'yi de taç küresi ile bağdaştırır.
devam edecek...
Kaynakça: "Yahudilik
Ansiklopedisi",
Cilt I, II, III Yusuf Besalel